LPOnet-logo

LPOnets kundnöjdhet på högsta nivå någonsin under mätningshistorien

LPOnets kundnöjdhet på högsta nivå någonsin under mätningshistorien
LPOnet-nps-1

Kunderna rekommenderar LPOnet nästan tre gånger oftare än i tjänstebranschen i allmänhet – NPS 59

För LPOnet, som ägs av lokala invånare och företag, är den kundnära och långsiktiga verksamheten i fokus för all verksamhet. Kundnöjdheten styr vår verksamhet och vi mäter regelbundet kundnöjdheten för att säkerställa verksamhetens kontinuerliga utveckling.

Vi utför årligen korta förfrågningar och dessutom vart annat år en omfattande kundnöjdhetsundersökning, både för konsument- och företagskunder. Den stora kundnöjdhetsundersökningen har utförts tillsammans med Taloustutkimus Oy redan 6 gånger – åren 2013, 2014, 2016, 2018, 2020 och 2022. Målet år 2022 har varit att utreda kundnöjdhetens nuvarande nivå samt kartlägga de delområden och delfaktorer, som kräver utveckling.

Kundernas rekommenreingsindex NPS har sedan 2013 vuxit år för år och belåtenheten som helhet är bra även inom olika delområden. År 2022 är LPOnets nettorekommenderingsindex 59. Som god nivå anses 40 och medeltalet inom tjänstebranschen är 21. Alltså rekommenderas LPOnet ca tre gånger mera än i tjänstebranschen i allmänhet.

Kunderna är nöjda med alla verksamhetsområden och speciellt med anskaffningen av fiberanslutning

I undersökningen har man använt Corporate 360° CUSTOMER –undersökningskonceptet. Med hjälp av den utreds, hur nöjda kunderna är med varje undersökt faktor och vilken betydelse diverse faktor har med tanke på kundens helhetsnöjdhet. De delområden, som undersöks i LPOnets verksamhet, är försäljningen och säljpersonalen, kundbetjäningen, anskaffning av fiberbredband, tjänster, installationstjänster, fakturering samt kommunikation och informering. Dessutom undersöktes villigheten att rekommendera samt erfarenheter av LPOnets hemsida.

Enligt Corporate 360° CUSTOMER undersökningskonceptet, överskrider kundnöjdheten målnivån fortfarande klart inom verksamhetens alla delområden. Speciellt nöjda är man med anskaffningen av fiberanslutning, hela 98 % är nöjda.

Kundbelåtenheten förtjänas varje dag – därför finns det alltid utvecklingsområden

I undersökningarna längs med åren har det även kommit fram saker, som bör utvecklas. I den senaste undersökningen 2022 upplevde kunderna t.ex. i viss mån att kundinformeringen och den regelbundna kontakthållningen kunde förbättras. Dessutom önskade man mer klarhet på vår hemsida. Vi har redan påbörjat arbetet för att utveckla dessa saker ytterligare.

Även personalens nöjdhet på hög nivå – eNPS 50

Då personalen är nöjd, syns det även i kundupplevelsen genom hela verksamheten. Vi undersöker regelbundet även personalens belåtenhet och vi utvecklar kontinuerligt vår personal och organisation. Under hösten 2022 mätte man i arbetssamfundsförfrågningen bl.a. personalens trofasthet. LPOnet rekommenderas som arbetsgivare  nästan 1,5 gånger oftare än i branschen i allmänhet. LPOnet fick som rekommenderingsindex eNPS 50 medan medeltalet inom branschen är eNPS 32.

Källa: Elo, LPOnets arbetssamfundsförfrågning 2022

Titta vad vår nöjda företagskunder och fiberkonsumentkunder berättar om oss

Företagskunder, klicka här

Konsumentkunder, klicka här

Dela: