LPOnet-logo

Stöd & anvisningar

Här hittar du anvisningar och nyttig information om våra olika tjänster. Vi har även gjort en lista på ofta ställda frågor samt svar till dem.

Om du inte hittar svar på din fråga på denna sida, kontakta vår kundbetjäning.

För företag erbjuder vi ICT-stöd vid datatekniska problem, läs mera här.

lponet-nainen_lponet

Ofta ställda frågor

Frågor om optisk fiber

Fibertekniken är den överlägset snabbaste dataöverföringstekniken till att överföra data, så som internet- och tv-innehåll. Som material är optisk fiber mycket tunt, tillverkat av glas eller plast (t.ex. akrylplast).  

Fiber hämtar med sig både nytta och nöje:

• Hela hemmets internet- och tv-tjänster smidigt via en enda förbindelse
• Som internetförbindelse överlägsen: hastigheten snabbare än i någon annan förbindelse, funktionssäker, utan dröjsmål
• Nästan gränslös dataöverföringskapacitet
• Hela förbindelsen är reserverad för ditt eget bruk
• Alla i familjen kan använda olika internettjänster samtidigt utan problem
• Möjliggör t.ex. smidigt distansjobb, studier, underhållnings- och speltjänster, distanshälsovård och vårdtjänster, smarta hem (värme, luftkonditionering, säkerhetstjänster)
• Optisk fiber har framtidsgaranti – fungerar i kommande 50 år
• Hemmets värde och boendetrivsel ökar

I mobilt internet varierar förbindelsehastigheten enligt hur många användare i grannskapet samtidigt är på nätet, eftersom invånarna inom samma basstationsområde delar på samma förbindelse. Hastigheten i mobila förbindelser kan under rusningstid vara bara bråkdelen av lovade teoretiska maximihastigheter. I fiber är förbindelsehastigheten alltid den som lovas, och grannarnas internetanvändning inverkar inte på din hastighet.
Fiberanslutningen är helt i din egen användning, och du behöver inte dela på förbindelsen.

Fiber är hemmets överlägsna förbindelse: den är funktionssäker, snabbare är andra förbindelser och dröjsmålet är nästan obefintligt. Med den snabba förbindelsen är det smidigt att använda internet hemma: videomöten på distansjobbet, streamingtjänster via tv:n och barnens nätspel fungerar samtidigt bra, utan störningar.

Som en modern anslutning ökar fiber både boendetrivseln och höjer fastighetens värde.

Tillväxten i datamängden är enorm, och därför behövs fiberförbindelser. Dataöverföringskapaciteten i fiber är nästan gränslös, och den kommer att övervinna även framtidens 6G och 7G. Fiber är en högklassig teknologilösning, som inte föråldras ens efter årtionden – fiber är helt enkelt det bästa valet för egnahemshus. Det lönar sig att tänka på fiber som en investering i bostaden, och komma ihåg i kostnadsberäkningen, att anslutningens värde varar länge – med samma anslutning klarar du dig följande 50 år!

Fiber är en investering för framtiden. Med hjälp av fiber är du redo, när framtidens tjänster utvecklas. Datamängderna ökar hela tiden och framtidens teknologier ställer allt större krav på hemmens förbindelser. I fiberhemmet behöver du inte sörja över dessa saker, utan ditt hem klarar av de ständiga förnyelserna i tv- och videotjänsterna, funktionerna i smarta hem, distansjobb samt nya sjukvårdstjänster med distans- och videoförbindelser.

Vår nätplanerare är i kontakt med fiberanslutningens beställare för att gå igenom hur det lönar sig att dra fiberkabeln in till huset. I allmänhet grävs kabeln in i marken på tomtområdet, men kabeln kan även dras luftvägen till husets vägg. Om det finns ett färdigt rör i marken, kan detta utnyttjas i mån av möjlighet. Grävningen på tomtområdet ingår inte i installationsavgiften, men man kan beställa arbetet av LPOnet mot skild betalning. Tomtägaren kan även själv gräva kabeln i marken (i 50-70 cm:s djup och i 50 mm:s skyddsrör). Kabeln dras in till husets tekniska utrymme eller annan central plats, beroende på fastigheten.

Fiberterminalen är en centralenhet, via vilken de beställda tjänsterna kommer till fastigheten. Fiberterminalen installeras  till husets tekniska utrymme eller på en central plats i bostaden. Det finns olika modeller på fiberterminalerna och den i bruk varande modellen beror på det beställda tjänstepaketet. Apparaten är ungefär lika stort som ett vanligt modem. Fiberterminalen är LPOnets egendom och LPOnet ansvarar även för apparatens underhåll.

Frågor om bredband

Du kan testa anslutningens hastighet t.ex. på adressen https://www.speedtest.net/  Koppla datorn med kabel till fiberterminalen / modemet, för att få ett pålitligare resultat. Om förbindelsen är avsevärt långsammare än den beställda hastigheten, testa med att starta om datorn och  fiberterminalen/modemet. Om detta inte hjälper, gör en felanmälan via nätet eller per telefon 0800 915019 (samtalet gratis. Felanmälningar kan lämnas 24/7).

Frågor om det trådlösa WiFi-nätet

Det trådlösa nätets funktion beror på många olika faktorer. Det är bra att veta, att det  trådlösa nätet vanligtvis inte är lika snabbt, som det fasta nätet. WiFi-nätets hörbarhet lider av hinder, som är i vägen för signalen. Dylika hinder kan vara väggar, golvkonstruktioner eller exempelvis skåp och speglar. Signalen har speciellt svårt att tränga igenom  metall och betong samt tjocka sten- och tegelväggar. Dessutom kan WiFi-nätet ta störningar av olika elektroniska apparater, t.ex. digiboxar, hemteatrar, gråtalarm och trådlösa kameror. I höghus eller tätt bebodda bostadsområden kan även grannarnas trådlösa nät belasta och störa WiFi-nätet.

Placera basstationen rätt

Det lönar sig att placera WiFi-basstationen på en central och öppen plats, för att signalen ska sprida sig så vitt som möjligt i lägenheten.

Till en stor bostad flera basstationers Mesh-nät

I större bostäder och speciellt flervåningslägenheter når signalen inte överallt. I dessa fall lönar det sig att använda flera basstationer, varmed lägenhetens täckning blir bättre. Extra basstationer finns till salu i våra butiker.

Uppdatera apparater och drivrutiner – använd kabel om möjligt

Nyare apparater fungerar effektivare även i WiFi-nätet. Förbindelsen hastighet kan förbättras bl.a. genom att uppdatera datorns gamla WiFi-drivrutiner. Det lönar sig alltid att koppla spelkonsoler med kabel till nätet, för då fungerar spelandet bäst och det trådlösa nätet belastas inte heller onödigt.

Fiberteminalens inbyggda WiFi kan ibland störa eller försvaga det andra WiFi-nätet. Om du vill, kan du begära att WiFi:n i fiberterminalen stängs av. Du kan inte stänga av fiberterminalens WiFi själv, utan detta görs av LPOnet. Kontakta i detta fall vår kundbetjäning.

Frågor om kabel-tv

Bildkvaliteten i kabel-tv:n är i allmänhet mycket god. Tillfälliga störningar kan ibland förekomma och om större fel meddelas på vår nätsida. 

Om störningar förekommer bara på en viss kanal, är felet troligtvis i kanalens sändning.

Långvariga störningar i tv-bilden kan t.ex. bero på en skadad eller dålig antennkabel. Det lönar sig att testa om problemet löser sig med att byta kabeln.

Om tv-bilden har långvariga störningar, gör en felanmälan via nätet eller per telefon till det avgiftsfria numret 0800 915019 (öppen 24/7).

Problemet löser sig vanligtvis genom att återhämta fabriksinställningarna och söka kanalerna på nytt. Noggrannade anvisningar finns i apparatens manual.

Till TV-kortet kan du beställa alla kabel-tv-nätets betalkanaler. Med kortet ser du gratis följande kanaler:

  • Månadens Bonuskanal
  • Love Nature 4K. OBS! Kräver 4K-/Ultra HD -television. (229)
  • France 24 HD, engelskspråkig (353)
  • TRT World HD (356)
  • V sport + Suomi HD (464)
  • Viasat Explore HD (491)
  • Viasat History HD (493)
  • Viasat Nature HD (495)

HD-kanalerna kräver Cable Ready HD -TV/digibox. TV-kortet bör länkas med kortläsaren/digiboxen – detta sköts i vår kundbetjäning.

Kontrollera i din apparats manual, att du har placerat TV-kortet åt rätt håll i kortläsaren/digiboxen. Kontrollera även att kortläsaren är rätt palcerad i televisionens kortläsarplats. Vanligtvis placeras TV-kortet i kortläsaren så, att chip-ändan kommer före och chipen är mot etikettsidan.

Välj i apparaten någon av de beställda kanalerna och låt kanalen vara på utan att byta kanal (om den beställda kanalen inte syns i apparatens kanallista, sök kanalerna på nytt och återhämta vid behov fabriksinställningarna). Kanalerna börjar vanligtvis synas inom några minuter, men ibland kan det räcka upp till en timme innan kanalerna dyker upp.

TV-kortet bör länkas med digiboxen eller televisionens kortläsare. Meddela till vår kundbetjäning digiboxens / kortläsarens ID-nummer samt TV-kortets nummer, så länkar vi kortet. Kontrollera även att din TV/digibox stöder HD-sändningar, se Cable Ready HD –apparaternas lista på adressen www.testatutlaitteet.fi.

Du kan beställa betalkanaler från kundbetjäningen eller via vår nätsida Betalkanalerna öppnas till tv-kortet. Kontakta kundbetjäningen om du inte har ett tv-kort eller om tv-kortet inte är länkat med tv-apparaten.

Om du redan har ett tv-kort samt koder till självtjänstportalen, kan du beställa kanaler via adressen www.omahallinta.fi varmed kanalerna öppnas direkt.

Du kan beställa ett parallellkort och det önskade kanalpaketet via vår kundbetjäning.

Frågor om Sulo e-posttjänsten

Inkommande post

Server: mail.sulo.fi
Protokoll: IMAP, port 993 (sparar posten på servern, posten sparas i flera apparater) eller
Protokoll: POP, port 995(avlägsnar posten från servern)
Kryptering på: SSL/TLS
Inloggning: Ja

Utgående post:

Server: smtp.sulo.fi
Protokoll: SMTP, port 465
Kryptering på: SSL/TLS
Inloggning: Ja, använd samma koder som i inkommande post

Du kan manövrera dina e-postkonton på adressen http://oma.sulo.fi Du behöver koder, som du har fått i samband med tjänstens beställning. Om du inte har koder, kontakta vår kundbetjäning.

Om meddelandet inte går fram, kan t.ex. mottagarens e-postlåda vara full eller adressen är fel.

Om du får meddelande, att mottagarens låda är full, kan du kontakta mottagaren och begära att hen kontrollerar e-postlådan. 

Du kan även ringa till Sulo e-postens tekniska stöd, tel 019 5058444 (må-fre 8-17).

Frågor om dataskydd

Vi rekommenderar, att det alltid finns ett virusskyddsprogram. Virus och skadeprogram kan komma, förutom via internet, även via e-posten. F-Secures dataskydd skyddar även användandet av nätbanken och nätuppköp. Du kan beställa virusskyddet via vår kundbetjäning.

Vi rekommenderar virusskydd även för telefonen. Virusskyddet skyddar även e-posten, som du läser via telefonen. F-Secures Skyddspaket kan även spåra en försvunnen eller stulen mobilapparat. Du kan beställa virusskyddet via vår kundbetjäning.

Frågor om medlemskap och andelar

Du kan sälja anden på den privata marknaden. Säljkanaler är t.ex. lokaltidningarnas köp- och säljspalter, butikernas anslagstavlor, Facebook och andra internets säljkanaler.

Jo, andelen kan ges som gåva till en annan. Den som får gåvan bör komma till LPOnets kundbetjäning för att registrera andelen i sitt namn inom 6 månader från erhållandet av gåvan.

Du kan köpa en ny andel i LPOnets butik eller en sk. gammal andel på den privata marknaden.

Om du har LPOnets tjänstepaket (t.ex. Fiber Hem eller FiberWebb), får du varje månad 20% rabatt på månadsavgiften. Dessutom får andelens ägare fiberanslutningens anslutningsavgift gratis (norm. 310 €). Medlemmar får även specialerbjudanden. Som andelsägare får du även delta i den årliga andelsstämman, och på så vis inverka på beslut gällande andelslaget.

LPOnets årliga andelsstämma hålls på våren. Möteskallelsen publiceras ett par veckor innan mötet i lokaltidningarna samt på LPOnets nätsidor. Alla medlemmar är välkomna på mötet. Man bör anmäla sig till mötet i förhand, enligt anvisningarna i möteskallelsen.

Frågor om fakturor och betalningen

Kontakta Ropo Capital och kom överens om betalningen, tel. 09 42461322. Tjänste tider må-fre 8-20, lö 10-15. E-post: lponet@ropocapital.fi

Ropo 24 / Ropo Online är i bruk 24/7 på adressen www.ropocapital.fi. Logga in med nätbankskoder.

Om du i fortsättningen vill få räkningarna som e-faktura, bör du logga in till din egen nätbank och beställa LPOnets fakturor som e-faktura.

Jo, du kan beställa fakturorna som pdf-bilaga till din e-post. Du kan vid behov även ta en pappersutskrift på fakturan. Om du vill beställa fakturorna till e-posten, meddela din e-postadress och kundnummer till adressen fakturering@lponet.fi.

Anvisningar

Sulo e-post

Frågor och problem angående Sulo e-posten:

Kolla först om du hittar svar på problemet i ofta ställda frågor (frågor om Sulo e-posten).
Om problemet inte löser sig, ta kontakt med Sulo e-postens tekniska Help Desk.

Tel. 019 505 8444 (må-fre 8-17)

Så här tar du i bruk Sulo e-posttjänsten:

Börja med att skapa e-postadressen. Du behöver användarkoden och lösenordet, som du fick då du beställde tjänsten.

F-Secure dataskydd

Dataskyddstjänstens bruksrättigheter kan du hantera på sidan My F-Secure. Så F-Secures stödsidor kan du söka anvisningar och tips till olika situationer.

Anvisningar vid störningar

Gör en störningsanmälan, om det förekommer störningarl i LPOnets tjänster eller om saken gäller kabelskada.

Tel. 0800 915019 (24 h/dygn, samtalet är avgiftsfritt)

Innan du gör en störningsanmälan, kontrollera om problemet löser sig med tipsen nedan.

valokuitu-netti_lponet
puhelin_lponet

Bredbandets hastighetstest

För att hastighetstestet ska ge ett så pålitligt resultat som möjligt, gör så här: