Här finns svar på ofta ställda frågor. Om du inte hittar svar på just din fråga, vänligen kontakta vår kundbetjäning. Du kan också skicka frågan med Ta kontakt -blanketten på denna sida.
Du kan testa anslutningens hastighet på adressen http://nopeustesti.lounea.fi/ Koppla datorn med kabel till fiberterminalen/modemet, för att få ett pålitligare resultat. Om förbindelsen är avsevärt långsammare än den beställda hastigheten, testa med att starta om datorn och fiberterminalen/modemet. Om detta inte hjälper, kontrollera om din fiberterminal har en nedan nämnd strömdel. Kontakta vid behov vår felanmälan, tel. 0800 915019 (gratis. Felanmälningar kan lämnas 24/7).
Felet kan bero på fiberterminalens strömdel:
LPOnets fiberkunder har i bruk olika modellers fiberterminalapparater och strömdelar. Vi har noterat, att vissa strömdelar kan efter en längre tids användning tappa effekt. Detta har orsakat i bredbandet nedsatt hastighet eller stora hastighetsväxlingar samt i tv-bilden pixelbildning. Om du har noterat i fiberbredbandet eller kabel-tv:n långvariga störningar, kontrollera om du har någondera av nedan nämnda strömdelar. Ta i så fall med strömdelen till vår butik, så får du en ny i stället.
- Model: PS18K1201500E5:
- Model: S24B13-120A150-04:
Beställ snabbare hastighet via vår kundbetjäning.
Webmail: https://webmail.sulo.fi
Server för inkommande post: mail.sulo.fi
Server för utgående post: smtp.sulo.fi
Hantera tjänsten: http://oma.sulo.fi
VPI: 0
VCI:100
Det är svårt att på förhand veta det trådlösa nätets räckvidd, för olika faktorer, t.ex. väggarnas material och andra apparater i det trådlösa nätet inverkar på nätets funktionalitet.
Då man använder WiFi bör man komma ihåg, att det trådlösa nätet vanligtvis inte är lika snabbt som det fasta, via nätkabel fungerande nätet. På grund av trådlösheten är WiFi-nätet känsligt för yttre störningar och det lönar sig att ta följande saker i beaktande beträffande användningen och hörbarheten:
Fiberteminalens inbyggda WiFi kan ibland störa eller försvaga det andra WiFi-nätet. Om du vill, kan du begära att WiFi:n i fiberterminalen stängs av. Du kan inte stänga av fiberterminalens WiFi själv, utan detta görs av LPOnet.
Fråga mera i kundbetjäningen.
Bildkvaliteten i kabel-tv:n är i allmänhet mycket god. Tillfälliga störningar kan ibland förekomma och om större fel meddelas på vår nätsida. Du kan meddela om störningar till det avgiftsfria numret 0800 915019 (öppen 24/7).
Långvariga störningar i tv-bilden kan t.ex. bero på en skadad eller dålig antennkabel. Det lönar sig att testa om problemet löser sig med att byta kabeln.
Felet kan även bero på fiberterminalens strömdel:
LPOnets fiberkunder har i bruk olika modellers fiberterminalapparater och strömdelar. Vi har noterat, att vissa strömdelar kan efter en längre tids vid användning tappa effekt. Detta har orsakar pixelbildning i tv-bilden sam i bredbandet nedsatt hastighet eller stora hastighetsväxlingar. Om du har noterat i kabel-tv:n långvariga störningar, kontrollera om du har någondera av nedan nämnda strömdelar. Ta i så fall med strömdelen till vår butik, så får du en ny i stället.
- Model: PS18K1201500E5:
- Model: S24B13-120A150-04:
Problemet löser sig vanligtvis genom att återhämta fabriksinställningarna och söka kanalerna på nytt. Noggrannade anvisningar finns i apparatens manual.
Till TV-kortet kan du beställa alla betalkanaler som finns i vårt kabel-tv-nät. Med kortet ser du avgiftsfritt följande kanaler:
HD-kanalerna kräver Cable Ready HD -TV/digibox. TV-kortet bör länkas med kortläsaren/digiboxen - detta sköts i vår kundbetjäning.
Försäkra att kortet är svängt åt rätt håll i televisionens eller digiboxens kortläsare. Välj i apparaten någon av de beställda kanalerna och låt kanalen vara på utan att byta kanal (om den beställda kanalen inte syns i apparatens kanallista, sök kanalerna på nytt och återhämta vid behov fabriksinställningarna). Kanalerna börjar valigtvis synas inom några minuter, men ibland kan det räcka upp till en timme innan kanalerna dyker upp.
TV-kortet bör länkas med digiboxen eller televisionens kortläsare. Meddela till vår kundbetjäning digiboxens / kortläsarens ID-nummer samt TV-kortets nummer, så länkar vi kortet. Kontrollera även att din TV/digibox stöder HD-sändningar, se Cable Ready HD –apparaternas lista på adressen www.testatutlaitteet.fi.
Du kan beställa betalkanaler från kundbetjäningen eller via adressen www.omahallinta.fi (de behövliga koderna till självbetjäningsportalen får du från kundbetjäningen). Betalkanalerna öppnas till tv-kortet, kontakta kundbetjäningen om du inte har ett tv-kort eller om du beställer HD-kanaler för första gången (kortet bör länkas med apparaten).
Du kan beställa ett parallellkort och det önskade kanalpaketet via vår kundbetjäning. Parallellkortet kostar 1,45 €/mån, kanalpaketets pris beror på paketet - många paket är förmånligare som parallellbeställning.
I fiberanslutningens installationsavgift ingår dragning av kabeln till tomtgränsen. Vi rekommenderar att kabeln grävs in i jorden på tomten, men det är även möjligt att dra kabeln luftvägen till husets vägg. Om det finns färdigt rör i marken, kan detta utnyttjas i mån av möjlighet. Grävningen på tomtområdet kan beställas av LPOnet eller tomtens ägare kan själv gräva kabeln i jorden (i 50-70 cm:s djup och i 50 mm:s skyddsrör). Kabeln dras in till husets tekniska utrymme eller annan central plats, beroende på fastigheten. Mer info från kundbetjänigen.
Fiberterminalen är en centralenhet, som installeras i husfördelningen eller en central plats i fastigheten. Via fiberterminalen får du de beställda fibertjänsterna. Det finns olika typer av fiberterminaler och den i bruk varande modellen beror på de beställda fibertjänsterna. Apparaten är lika stor som ett vanligt modem. Fiberterminalen är LPOnets egendom och LPOnet ansvarar även för apparatens underhåll.
Vi rekommenderar, att det alltid finns ett virusskyddsprogram. Virus och skadeprogram kan komma förutom via internet även via e-posten. F-Secures Skyddspaket skyddar även användandet av nätbanken och nätuppköp. Du kan beställa virusskyddet via vår kundbetjäning.
Vi rekommenderar virusskydd även för telefonen. Virusskyddet skyddar även e-posten, som du läser via telefonen. F-Secures Skyddspaket kan även spåra en försvunnen eller stulen mobilapparat. Du kan beställa virusskyddet via vår kundbetjäning.
Det går inte längre att få traditionella fasta nätets trådtelefonanslutningar. I stället erbjuder vi Sulo Trådnummer -tjänsten, som har trådtelefonnätets telefonnummer (riktnummer 019) men anslutningen fungerar i DNA:s mobiltelefonnät. Till anslutningen hör en GSM-bordstelefon (12 mån. tidsbundenhet), som fungerar på motsvarande sätt som en trådtelefon.
I Sulo Trådnummer -tjänsten fungerar inte trådtelefonnätets tilläggs- och specialapparater, t.ex. trygghetstelefoner, fax- och alarmapparater.
Läs mera om Sulo Trådnummer.
Om du inte längre behöver andelen, kan du sälja den på den privata marknaden. Bra säljkanaler är t.ex. lokaltidningarnas köp- och säljspalter, butikernas anslagstavlor och Facebook.
Jo, andelen kan ges som gåva till en annan. Den som får gåvan bör besöka LPOnets kundbetjäning för att registrera andelen i sitt namn inom 6 månader från erhållandet av gåvan. Som dokument bör förevisas gåvobrevet, med uppgifter om gåvans givare, erhållare och andelsnummer.
Du kan köpa en ny andel i LPOnets butik eller en sk. gammal andel på den privata marknaden.
Om du har LPOnets tjänstepaket, får du varje månad 20% rabatt på månadsavgiften. Dessutom får andelens ägare fiberanslutningens anslutningsavgift gratis (norm. 310 €). Medlemmar får även specialerbjudanden. Som andelsägare får du även delta i den årliga andelsstämman.
LPOnets årliga andelsstämma hålls på våren. Möteskallelsen publiceras ett par veckor innan mötet i lokaltidningarna samt på LPOnets nätsidor. Alla medlemmar är välkoman på mötet. Man bör anmäla sig till mötet i förhand, enligt anvisningarna i möteskallelsen.
Kontakta vår fakturering för att komma överens om betalningen, tel. 019 5058419 eller fakturering (at) lponet.fi
Om du i fortsättningen vill få räkningarna som e-faktura, bör du logga in till din egen nätbank och beställa LPOnets fakturor som e-faktura.
Jo, om du vill, får du räkningarna till din e-post som pdf-bilaga. Då får du inte någon pappersräkning. Beställ räkningen till din e-post: fakturering (at) lponet.fi eller tel. 019 5058419.