Usein kysytyt

kysymykset

lponet

Kaapeli-tv-uudistus 26.11.2019

Usein kysytyt kysymykset

 

 

Miksi muutos tehdään?

Kaapeli-TV:n signaalintoimittajamme vaihtuu sopimusmuutosten seurauksena.

 

Milloin muutos tapahtuu?

Muutos on tapahtunut tiistaina 26.11.2019 klo 10.15. Voit nyt tehdä uuden kanavahaun.

 

Vaikuttaako muutos hintoihin?

Muutoksella ei ole vaikutusta kaapeli-tv:n perushintoihin. Joidenkin kanavapakettien hinnat ja sisällöt muuttuvat jonkin verran.

 

Miten teen kanavahaun?

Kanavahaku on helppo tehdä, mutta haun käynnistäminen tapahtuu eri laitteissa eri tavoilla. Useimmissa kaukosäätimissä on MENU-näppäin ja sen alta löytyy lisävalikko Asetukset, Asennus tai Haku. Olemme koostaneet yleisimpien tv-laitemallien ohjeet tänne.

 

Mikä muuttuu?

Ilmaisiin peruskanaviin tulee joitakin uudistuksia ja nyt useammissa kanavissa on katsottavissa teräväpiirto eli HD-versio. Pääpiirteittäin peruskanavat kuitenkin pysyvät samana kuin aikaisemmin. Näet uudet peruskanavat tältä sivulta. Muutoksista kanavapaketeissa näet seuraavassa kohdassa.

 

Muutokset kanavapaketteihin

Suuri osa kanavapakettien tilauksista pysyy ennallaan, mm. kaikki C MOREn ja VIASATin paketit. Osa kanavapaketeista muuttuu sisällöltään ja jotkin sisällöt (mm. aikuisviihde) loppuu kokonaisuudessaan. Näet uudet kanavapaketit ja yleisimmät muutokset tällä sivulla . Olemme myös lähettäneet asiakkaille erillisen tiedotteen postitse.

 

En osaa hakea kanavia, mistä saan apua?

Jos tarvitset neuvoja, voit soittaa asiakaspalveluumme 019 5058400 tai tulla käymään myymälöissämme. Kanavien hakuun on mahdollista myös tilata maksullinen viritysapu kotiin, lue lisää.

 

Koskeeko muutos myös minua, vaikka minulla ei ole TV-korttia eikä maksukanavia?

Kyllä, muutos koskee kaikkia kaapeli-tv-asiakkaitamme.

 

Pitääkö TV-kortti vaihtaa?

Ei, TV-kortti toimii kuten ennenkin.

 

Pitääkö kanavat hakea uudelleen?

Kyllä. Mikäli televisiosi/digiboksisi ei hae kanavia uudelleen automaattisesti, tulee sinun tehdä kanavahaku uudelleen laitteen käyttöoppaan mukaisesti ja tarvittaessa palauttaa tehdasasetukset. Katso tarkemmat ohjeet täältä.

 

En ole kotona 26.11. Pitääkö kanavahaku tehdä samana päivänä?

Voit hakea kanavat minä päivänä tahansa signaalin vaihdon jälkeen.

 

Mitä tapahtuu C MORE- ja VIASAT -tilauksilleni?

Kaikki C Moren ja Viasatin kanavapaketit jatkuvat entiseen malliin, samalla hinnalla ja sisällöllä. Viasatin kanavat löytyvät myös samoilta kanavapaikoilta, mutta muutamat C Moren kanavat muuttavat kanavapaikkaa. Uusina kanavina on C More Hits HD ja C More Series HD.

 

Kanavapakettiini kuulu Eurosport. Miksi kanava ei enää näy televisiossani?

26.11. alkaen Eurosport 1- ja 2 -kanavat ovat katsottavissa vain teräväpiirtona (HD), kun aiemmin tarjolla oli myös perustarkkuuden versiot. Niiden katsominen vaatii, paitsi Cable HD Ready yhteensopivan television/digiboksin, myös Cable HD-yhteensopivan kortinlukijan. Digibokseissa kortinlukija on sisäänrakennettu, televisioihin se pitää hankkia erikseen. Oikea kortinlukijan tyyppi on CI+. Kortinlukijan tai digiboksin linkitysnumero pitää myös ilmoittaa LPOnetille, soita 019 5058400 tai käy asiakaspalvelupisteessä. Osoitteessa www.testatutlaitteet.fi näet onko laitteesi HD-Ready. Meiltä voit ostaa kortinlukijan.

 

 

Maksanko kanavapaketistani, vaikka kanavat eivät näkyisi 26.11.?

Maksukanavien pitäisi tulla näkyviin muutospäivän aikana, kunhan pidät vastaanottimesi päällä. Vanhan kanavapakettisi laskutus loppuu 25.11. ja uuden alkaa 1.12., joten muutamaan päivään et maksa lainkaan maksukanavistasi.

 

Voinko valita uudet kanavat MIX-pakettiini jo ennen muutosta?

Kyllä voit. Valitse kanavat ennakkoon lähettämällä ne nettisivujemme yhteydenottolomakkeella, niin saat kanavat näkyviin automaattisesti 26.11. Osoitteessa www.omahallinta.fi voit valita uudet kanavat 26.11. alkaen.

 

Jos en pidä uudesta kanavapaketista, voinko muuttaa tilaustani?

Kanavapakettien minimitilausaika on kuukausi, joten voit tutustua uuteen tarjontaamme sitoutumatta pitkiin tilausaikoihin.

 

Minulla on Full HD/HD Ready -televisio. Voiko TV:lläni katsoa teräväpiirtolähetyksiä?

Full HD -termi tarkoittaa, että television näytön tarkkuus riittää HD-tasoisen kuvan esittämiseen. HD Ready -merkintää käytetään ilmaisemaan näytön HDTV-yhteensopivuutta. Televisiossa tulee kuitenkin lisäksi olla viritin, joka pystyy vastaanottamaan teräväpiirolähetyksiä. Tällainen viritin on laitteissa, joilla on Antenna Ready HD ja/tai Cable Ready HD -hyväksyntä.

 

HD-laitteiden yhteydessä puhutaan linkityksestä. Mitä se tarkoittaa?

Linkitys on tapa suojata sisältöä laittomalta jakelulta. Eri operaattorit käyttävät eri salaustekniikkaa. Linkitystä sisällönsuojauksena käyttävien operaattoreiden maksullista sisältöä voi katsoa ainoastaan ohjelmakorttiin linkitetyllä laitteella. Jos käyttämäsi tv-palvelut tulee linkittää, ilmoita operaattorillesi ohjelmakortin numero sekä 11-numeroinen linkitystunnus, joka löytyy kortinlukijasta tai boksista. Linkitettävä digiboksi tai kortinlukija on aina linkitettävä ohjelmakortin kanssa riippumatta siitä, katsotaanko HD- vai SD-kanavia.