LPOnet-logo

Hur skiljer sig LPOnets fiber från så kallade öppna nät?

Hur skiljer sig LPOnets fiber från så kallade öppna nät?
Hur skiljer sig LPOnets fiber från så kallade öppna nät?

Blogg 19.9.2023

Man kan jämföra fibernät med elnät. Man behöver ett nätverk, som någon bygger, äger och uppehåller. En kund, som ansluter sig till nätet, får inte tjänster enbart med att höra till nätet, utan tjänsterna ska beställas skilt. Kunden betalar ersättning för själva nätuppehället och för tjänsterna i nätet.   

Vissa fiberoperatörer marknadsför sitt nät som ett öppet nät, var man själv kan välja tjänsteoperatören. Vad innebär detta och hur skiljer sig detta från LPOnets verksamhetsmodell?


Modellen i öppna fibernät   
                    

I nät som marknadsförs som öppna, ansluter inte nätoperatören nätet direkt till internet, utan kundens trafik styrs till den tjänsteoperatör, som kunden valt. Tjänsteoperatören sköter i sin tur uppkopplingen till internet. Nätets ägare kan också vara en av tjänsteoperatörerna. 

Tjänsteoperatören sköter i allmänhet även kundförhållandet, erbjuder tilläggstjänster och sköter faktureringen. I vissa fall är faktureringen uppdelad så, att kunden får en räkning av nätets ägare och en annan räkning av den som erbjuder exv. internet-bredbandstjänsten.

Nätets ägare ansvarar för nätets uppehälle och förbindelsens kvalitet på lång sikt, och nätets funktionalitet syns även i tjänsterna, som förmedlas till slutanvändaren. Det är viktigt att förstå, att även i så kallade öppna nät förbinder sig slutanvändaren till den aktör, som bygger och äger fibernätet. Det har alltså betydelse, till vems nät som kunden ansluter sig till.


LPOnets modell för ägarkunder

 
LPOnets rötter sträcker sig till år 1931, då lokala invånare och företag i Lovisa grundade ett eget telefonandelslag, för att människor var missnöjda med prissättningen hos aktiebolaget, som verkade på orten. Nästan hundra år senare fungerar andelslaget fortfarande med samma princip och växer kontinuerligt – vi bygger ett eget fibernät för våra ägarkunder i Östnyland och erbjuder även behövliga tjänster till nätet (internet, kabel-tv, ICT-tjänster).

Till skillnad från aktiebolag är LPOnet Anl inte ute efter maximalt stora vinster för ansiktslösa investerare. Däremot säkerställer vi på basen av sund ekonomi, så goda och billiga tjänster som möjligt för våra östnyländska ägarkunder – nu och i framtiden. En självklar förutsättning är att också våra tjänster är konkurrenskraftigt prissatta i allmänhet. Vi fungerar alltså långsiktigt, ansvarsfullt och kostnadseffektivt.  

Av oss får man enligt undersökning bra och pålitlig service, allt enkelt från ett och samma ställe: vi sköter allt från anslutningens och tjänsternas installation till underhåll och fakturering. Vi tar väl hand om våra kunder under hela kundförhållandet – vi bär helhetsansvaret, också om det förekommer problem i nätet eller tjänsterna.

Som ett lokalt bolag får du enkelt tag på oss via elektroniska kanaler, per telefon eller ansikte mot ansikte i våra kundbetjäningspunkter i Borgå, Lovisa och Mörskom.  

 

LPOnet hyr redan nu fibernät till tredje parter 

LPOnet marknadsför inte för tillfället sitt fibernät som ett öppet nät, eftersom vi inte har särskilda avtal med olika tjänsteoperatörer. Vi hyr ändå vårt nät för konkurrerande aktörer, om någon operatör begär detta av oss. Vi erbjuder alltså tillträde för andra operatörer till vårt nät, till rimligt pris i förhållande till vår egen slutkundsprissättning. Denna plikt har myndigheterna bestämt, eftersom LPOnet har klassats som en aktör, som har sk. betydande marknadskraft, inom marknaden för fasta fibernät på sitt traditionella verksamhetsområde. I Finland har inte nya operatörer denna plikt. 

I dagens läge hyr alltså LPOnet sitt nät för utomstående operatörer närmast för företagsbruk, men i framtiden ökar säkert intresset för denna möjlighet även på konsumentsidan. Då ökar även slutkundens valfrihet. Dock kan man fråga, varför skulle någon vilja välja något annat än det bästa – och det får man ju redan nu här lokalt 😉 💚. 

Dela: