lponet-tuki

Tuki

lponet

Tuki

 

Täältä löydät ohjeita ja hyödyllistä tietoa eri palveluistamme. Olemme myös listanneet meiltä usein kysyttyjä kysymyksiä ja niihin vastaukset.

USEIN KYSYTTYÄOHJEETSÄHKÖPOSTIOHJEET
F-SECURE TIETOTURVAOHJEITA HÄIRIÖTILANTEESEENLAAJAKAISTAN NOPEUSTESTI

Usein kysyttyä

 

 

Kysymyksiä laajakaistasta

Netti tuntuu hitaalta, mitä teen?

Testaa liittymän nopeus osoitteessa http://nopeustesti.lounea.fi/ Kytke tietokone kaapelilla kuitupäätelaitteeseen/modeemiin saadaksesi luotettavamman tuloksen. Jos yhteys on paljon tilattua alhaisempi, kokeile käynnistää tietokone ja kuitupäätelaite/modeemi uudestaan. Jos tämä ei auta, tarkista onko kuitupäätelaitteessasi alla oleva virtalähde. Tee tarvittaessa häiriöilmoitus, puh. 0800 915019 (maksuton. Ilmoituksia voi jättää 24/7).

 

Häiriö voi johtua kuitupäätteen virtalähteestä:

LPOnetin valokuituasiakkailla on käytössä eri mallisia kuitupäätelaitteita ja virtalähteitä. Olemme havainneet, että tietyissä virtalähteissä saattaa pidemmän ajan käytön jälkeen esiintyä tehon heikkenemistä, joka oireilee laajakaistassa hitautena tai isona nopeuden vaihteluna ja kaapeli-tv:ssä kuvan pikselöitymisenä. Mikäli olet havainnut kuituliittymän laajakaistassa tai kaapeli-tv:ssä pitkään kestänyttä häiriöitä, tarkista onko käytössäsi jompikumpi alla olevista virtalähteistä. Tuo tässä tapauksessa kyseinen virtalähde myymäläämme niin saat uuden tilalle.

 

Model: PS18K1201500E5:

 

ModelPS18K1201500E5

 

Model: S24B13-120A150-04:

 

ModelS24B13-120A150-04

Kysymyksiä Sulo sähköpostista

Mikä on tulevan ja lähtevän postin palvelinasetus?

Tulevan postin palvelin: mail.sulo.fi
Lähtevän postin palvelin: smtp.sulo.fi

Miten pääsen Sulo sähköpostiin nettiselaimella?

Kirjaudu webmailiin osoitteessa https://webmail.sulo.fi

Miten muutan Sulo sähköpostin asetuksia tai luon uusia osoitteita?

Pääset hallinnoimaan sähköpostitilejäsi osoitteessa http://oma.sulo.fi Tarvitset kirjautumiseen tunnukset, jotka olet saanut palvelun tilauksen yhteydessä. Jos sinulla ei ole tunnuksia, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kysymyksiä langattomasta WiFi-verkosta

Langaton WiFi-verkko ei toimi kaikkialla kodissani. Mitä voin tehdä?

Langattoman verkon toimivuuteen vaikuttavat useat eri tekijät. On hyvä tiedostaa, että pääsääntöisesti langattomassa verkossa ei ylletä kiinteän verkon nopeuksiin. Signaalin väliin jäävät esteet kuten seinät, lattiarakenteet tai vaikka kaapit ja peilit voivat heikentää WiFi-verkon kuuluvuutta. Erityisesti signaalia heikentävät metalli ja betoni sekä paksu kivi- tai tiiliseinä. Lisäksi erilaiset elektroniikkalaitteet, kuten digiboksit, kotiteatterit tai muut langattomat laitteet itkuhälyttimistä langattomiin kameroihin voivat häiritä WiFi-yhteyden toimintaa. Kerrostaloissa tai tiheästi asutuilla asuinalueilla myös naapurien langattomat verkot voivat ruuhkauttaa ja häiritä WiFi-verkkoa.

 

 

Sijoita tukiasema oikein

WiFi-tukiasema kannattaa sijoittaa mahdollisimman keskeiselle ja avoimelle paikalle, josta signaali kantaa mahdollisimman laajalle huoneistossa.

 

 

Isoon asuntoon usean tukiaseman Mesh-verkko

Isommissa ja erityisesti useampikerroksisissa asunnoissa signaali ei välttämättä yllä joka puolelle asuntoa. Tällöin WiFi-verkon kuuluvuus kannattaakin varmistaa useammalla tukiasemalla. Usean tukiaseman ns. Mesh-verkkoja on saatavilla myymälästämme.

 

 

Päivitä laitteet ja ajurit – käytä kaapelia kun mahdollista

Uudemmat laitteet toimivat tehokkaammin myös WiFi-verkossa. Yhteysnopeutta voi parantaa mm. tietokoneen vanhentuneet WiFi-ajurit päivittämällä. Pelikonsolit kannattaa aina liittää kaapelilla verkkoon, sillä pelaaminen toimii silloin parhaiten eikä langaton verkko turhaan ruuhkaudu.

Kysymyksiä kaapeli-tv:stä

TV-kuvassa on toistuvasti häiriöitä, mitä teen?

Kaapeli-tv:n kuvanlaatu on yleensä erittäin hyvä. Satunnaisia häiriöitä voi esiintyä ajoittain ja laajemmista häiriöistä ilmoitetaan nettisivuillamme häiriötiedotteissa. Tee tarvittaessa häiriöilmoitus maksuttomaan numeroon 0800 915019 (avoinna 24/7).

 

Pitkäkestoiset häiriöt tv-kuvassa voivat johtua viallisesta tai heikkolaatuisesta
antennijohdosta. Kannattaa kokeilla vaikuttaako antennijohdon vaihtaminen kuvan
laatuun.

 

Häiriöt voivat johtua myös kuitupäätelaitteen virtalähteestä:

LPOnetin valokuituasiakkailla on käytössä eri mallisia kuitupäätelaitteita ja
virtalähteitä. Olemme havainneet, että tietyissä virtalähteissä saattaa pidemmän ajan
käytön jälkeen esiintyä tehon heikkenemistä, joka oireilee kaapeli-tv:ssä kuvan
pikselöitymisenä ja laajakaistassa hitautena tai isona nopeuden vaihteluna. Mikäli
olet havainnut kuituliittymäsi kaapeli-tv:ssä pitkään kestänyttä häiriöitä, tarkista onko
käytössäsi jompikumpi kuvan virtalähteistä. Jos sinulla on kyseinen virtalähde, tuo se
myymäläämme niin saat uuden tilalle.

 

Model: PS18K1201500E5:

 

ModelPS18K1201500E5

 

Model: S24B13-120A150-04:

 

ModelS24B13-120A150-04

 

Televisioni tai digiboksi ei löydä kaikkia kanavia, mitä teen?

Ongelma ratkeaa yleensä palauttamalla tehdasasetukset ja etsimällä kanavat uudestaan. Katso tarkemmat ohjeet laitteesi käyttöohjeesta.

Mitä kanavia näen TV-kortilla?

TV-kortille voit tilata kaikki kaapeli-tv-verkkomme maksu-tv-kanavat. Kortilla näet
ilmaiseksi seuraavat kanavat:

• Kuukauden bonuskanava
• FOX HD (kanavapaikka 32)
• National Geographic Channel HD (kanavapaikka 40)

 

HD-kanavat vaativat näkyäkseen Cable Ready HD -TV:n/digiboksin. TV-kortti tulee
linkittää kortinlukijaan/digiboksiin – tämä hoituu asiakaspalvelussamme.

Sain uuden tv-kortin, mutta tilaamani kanavat eivät näy, mitä teen?

Varmista että kortti on oikein päin television kortinlukijassa tai digiboksissa. Laita  päälle jokin tilaamistasi kanavista ja anna kanavan olla päällä ilman että vaihdat kanavaa (jos tilaamasi kanavapaikka ei näy laitteesi kanavalistassa, tee uusi kanavahaku ja palauta tarvittaessa tehdasasetukset). Kanavat tulevat yleensä näkyviin muutamassa minuutissa, mutta valtuutus saattaa joskus kestää jopa tunnin.

HD-kanavat eivät näy tv-kortillani, mitä teen?

TV-kortti tulee linkittää digiboksiin tai television kortinlukijaan (CI+). Ilmoita asiakaspalveluumme digiboksin / kortinlukijan ID-numero sekä tv-kortin numero niin linkitämme kortin. Tarkista myös että televisio/digiboksi tukee HD-lähetyksiä, Cable  Ready HD –laitteiden lista löytyy osoitteesta www.testatutlaitteet.fi.

Miten tilaan lisää tv-kanavia, esim. C Moren tai Viasatin kanavia?

Voit tilata maksukanavia asiakaspalvelustamme tai osoitteesta www.omahallinta.fi  (omahallintaan tarvittavat tunnukset saat asiakaspalvelusta). Maksukanavat avataan tv-kortille. Ole yhteydessä asiakaspalveluun, jos sinulla ei ole tv-korttia tai jos  tv-korttia ei ole linkitetty laitteeseen.

Miten saan maksukanavat myös kodin toiseen televisioon?

Voit tilata rinnakkais-tv-kortin ja siihen haluamasi kanavapaketit asiakaspalvelusta.

Kysymyksiä valokuituliittymän asennuksesta

Miten valokuitukaapeli tuodaan omakotitaloon?

Verkkosuunnittelijamme on yhteydessä uuden kuituliittymän tilaajaan käydäkseen  läpi miten kaapeli kannattaa tuoda kiinteistöön. Yleensä kaapeli kaivetaan tonttialueella maahan, mutta voidaan tuoda myös ilmavetona talon seinään. Mikäli tontilla on valmis putki maassa, voidaan tätä hyödyntää mahdollisuuksien mukaan.

 

Kaapelin kaivu tonttialueella ei sisälly kuituliittymän asennusmaksuun, mutta työn voi tilata LPOnetiltä eri maksua vastaan. Tontin omistaja voi halutessaan myös itse kaivaa kaapelin maahan (50-70 cm syvyyteen, 50 mm:n suojaputkeen). Kaapeli tuodaan talon sisään joko tekniseen tilaan tai muuhun keskeiseen paikkaan, riippuen kiinteistöstä.

Mihin kuitupäätelaite asennetaan?

Kuitupäätelaite on keskusyksikkö, jonka kautta kiinteistöön saadaan tilatut kuitupalvelut. Kuitupäätelaite asennetaan omakotitaloissa talon tekniseen tilaan tai muuhun keskeiseen paikkaan. Taloyhtiöiden huoneistoissa kuitupäätelaite asennetaan usein olohuoneeseen television läheisyyteen. Kuitupäätelaitteita on erilaisia ja käytössä oleva malli riippuu tilatusta kuituverkon palvelupaketista. Laite on normaalin modeemin kokoinen. Kuitupäätelaite on LPOnetin omaisuutta ja myös laitteen ylläpito on LPOnetin vastuulla.

Kysymyksiä tietoturvasta

Tarvitsenko virustorjuntaohjelman vaikka en surffaile epäilyttävillä sivuilla?

Suosittelemme, että virustorjuntaohjelma on aina käytössä. Viruksia ja haittaohjelmia voi saada internetsivujen lisäksi myös sähköpostin välityksellä. F-Securen tietoturvapalvelu suojaa myös verkkopankin käytön sekä verkko-ostokset. Voit tilata virustorjunnan asiakaspalvelustamme.

Tarvitsenko tietoturvaa älypuhelimeeni?

Suosittelemme virustorjuntaa myös puhelimeen. Virustorjunta suojaa myös sähköpostit, joita luet puhelimen kautta. F-Securen tietoturvapalvelu jäljittää myös kadonneen tai varastetun mobiililaitteen. Voit tilata virustorjunnan asiakaspalvelustamme.

Kysymyksiä jäsenyydestä ja osuuksista

Haluan myydä LPOnet Osk Anl:n osuuden, miten toimin?

Voit myydä osuuden vapailla markkinoilla. Myyntikanavia ovat esim. paikallislehtien osto- ja myyntipalstat, kauppojen ilmoitustaulut, Facebook ja muut internetin myyntikanavat.

Voinko antaa osuuden lahjaksi?

Kyllä, osuuden voi antaa toiselle lahjaksi. Lahjan saajan tulee käydä LPOnetin asiakaspalvelussa rekisteröimässä osuus nimiinsä 6 kk kuluessa lahjan saannista.

Mistä voin ostaa LPOnet Osk Anl:n osuuden?

Voit ostaa uuden osuuden LPOnetin myymälästä tai ns. vanhan osuuden vapailta markkinoilta.

Mitä hyötyä minulla on jäsenyydestä?

Jos sinulla on LPOnetin kiinteän liittymän palvelupaketti (esim. KuituKoti tai KuituNetti), saat joka kuukausi 20% alennusta palvelun kuukausimaksusta. Kun hankit kuituliittymän, saat liittymismaksun ilmaiseksi (norm. 310 €). Jäsenille on myös suunnattu erikoistarjouksia. Osuuden omistajana sinulla on myös oikeus osallistua kerran vuodessa pidettävään osuuskunnan kokoukseen, ja näin vaikuttaa osuuskuntaa koskeviin päätöksiin.

Milloin varsinainen osuuskunnan kokous pidetään?

LPOnet Osk Anl:n varsinainen osuuskunnan kokous on keväällä. Kokouskutsu julkaistaan pari viikkoa ennen kokousta paikallislehdissä sekä LPOnetin nettisivuilla. Kaikki jäsenet ovat tervetulleita kokoukseen. Kokouksiin on ilmoittauduttava ennakkoon kokouskutsun ohjeen mukaisesti.

Kysymyksiä laskuista ja laskunmaksusta

En voi maksaa laskuani juuri eräpäivänä, voinko siirtää laskun maksua?

Ole yhteydessä Ropo Capitaliin sopiaksesi laskun maksusta, puh. 09 42461322. Palveluajat ma-pe 8-20, la 10-15. Sähköposti: lponet@ropocapital.fi

 

Ropo 24 / Ropo Online on käytössä 24/7 osoitteessa www.ropocapital.fi. Kirjautuminen pankkitunnuksilla.

Haluan maksaa laskuni jatkossa e-laskulla, miten tämä onnistuu?

Sinun tulee kirjautua omaan verkkopankkiisi ja sitä kautta tilata LPOnetin laskut e-laskuina.

Voinko saada laskut sähköpostiini?

Kyllä, voit tilata laskut pdf-tiedostona sähköpostiisi. Tarvittaessa voit myös tulostaa laskun. Jos haluat laskut jatkossa sähköpostiisi, ilmoita sähköpostiosoitteesi ja asiakastunnuksesi osoitteeseen laskutus@lponet.fi.

lponet

Ohjeita

 

Kuitupäätelaitteiden ohjeet

Zhone 2424 pikaohje

Kuitupäätelaite ilman kaapeli-tv:tä

 

 

Zhone 2424 kuitupäätekuva

LATAA KÄYTTÖOHJE TÄSTÄ

Zhone 2727 pikaohje

 

 

Kaapeli-tv tulee kuitupäätteen kautta:

LATAA KÄYTTÖOHJE TÄSTÄ

Kaapeli-tv tulee taloyhtiön RF-verkon kautta:

LATAA KÄYTTÖOHJE TÄSTÄ

Zhone 2427 pikaohje

 

Zhone 2427 kuitupäätekuva

LATAA KÄYTTÖOHJE TÄSTÄ
lponet

F-Secure tietoturva

 

Asennusohjeita ja tukisivusto

 

Tietoturvapalvelun käyttöoikeuksia voit hallinnoida My F-Secure -sivulla.

F-Securen tukisivustolta voit hakea ohjeita ja vinkkejä eri tilanteissa.

 

F-Secure SAFE-asennusohjeet:

 

lponet

Ohjeita häiriötilanteeseen

 

Tee häiriöilmoitus, mikäli LPOnetin palvelussa on häiriö tai kyseessä on kaapelivaurio.

 

Puh. 0800 915019 (24 h/vrk, puhelu on maksuton)

 

Jätä häiriöilmoitus (tähän olisi hyvä saada lomake, joka voisi olla sisällöltään sama kuin https://www.lounea.fi/jata-hairioilmoitus )

Ennen kuin teet häiriöilmoituksen, katso löytyykö ratkaisu alla olevista:

  • Tarkista häiriö- ja huoltokatkotiedotteista, onko ilmoitettu laajemmasta viasta tai huoltokatkosta.

 

  • Käynnistä laitteet uudelleen. Sammuta kuitupäätelaite/modeemi ja siihen yhteydessä oleva laite. Irrota virtajohto seinästä n. 30 sekunnin ajaksi, kytke johto takaisin ja annan laitteiden käynnistyä kunnolla uudelleen.

 

  • Onko nettiongelma langattomassa verkossa? Testaa liittämällä verkkokaapeli suoraan laitteeseen. Jos ongelma korjaantuu, on häiriö langattomassa yhteydessä.

 

  • Johtuuko nettiongelma laitteesta? Testaa nettiä usealla laitteella. Jos muiden laitteiden internetyhteys toimii, on ongelma todennäköisesti kyseisessä laitteessa, eikä internetyhteydessä.

Laajakaistan nopeustesti

 

Jotta nopeustesti antaa mahdollisimman luotettavan tuloksen, kytke tietokone verkkokaapelilla suoraan kuitupäätteeseen/modeemiin ja sulje muut internetiä käyttävät sovellukset. Huomioithan että mm. käytössä olevien päätelaitteiden suorituskyky vaikuttaa mittaustulokseen.

Nopeustestimittari
lponet-nopeustesti

Laajakaistan nopeustesti

TEE NOPEUSTESTI TÄÄLLÄ