LPOnet-logo

Tuki & ohjeet

Täältä löydät ohjeita ja hyödyllistä tietoa eri palveluistamme. Olemme myös listanneet meiltä usein kysyttyjä kysymyksiä ja niihin vastaukset.

Jos et löydä vastausta näiltä sivuilta, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Yrityksille tarjoamme ICT-tukea päivittäisissä tietoteknisissä ongelmissa, lue lisää tästä.

lponet-nainen_lponet

Usein kysyttyä

Kysymyksiä valokuidusta

Valokuitu on erittäin ohut lasista tai muovista (esim. akryylimuovi) vedetty kuitu, jonka tarkoituksena on johtaa valoa. Se on nykyaikainen viestintätekniikka, jossa informaatio kuten internet- ja tv-sisältö siirtyvät optisessa kuitukaapelissa valon nopeudella. Valon taajuus on satoja terahertsejä. Valokuitu on tänä päivänä tiedonsiirtokyvyltään ja ominaisuuksiltaan ylivoimainen tiedon siirtämisen tekniikka.

Valokuitu tuo mukanaan hyötyä ja huvia:

• Koko kodin tietoliikenne ja tv-palvelut sujuvasti yhtä yhteyttä pitkin
• Nettiyhteytenä ylivoimainen: nopeus päihittää muut yhteydet, toimintavarma, viiveetön
• Lähes rajaton tiedonsiirtokapasiteetti
• Koko kaista on varattu omaan käyttöösi
• Useampi henkilö voi käyttää eri palveluita yhtä aikaa ongelmitta
• Mahdollistaa esim. sujuvan etätyön, etäopiskelun, viihde- ja pelipalvelut, etäterveydenhoidon ja hoivapalvelut, älykodin palvelut (lämmitys, ilmastointi, turvapalvelut)
• Valokuidussa on tulevaisuustakuu – kestää seuraavat 50 vuotta
• Kotisi arvo ja asumismukavuus nousevat

Mobiilinetissä yhteysnopeus vaihtelee sitä mukaa miten paljon käyttäjiä naapurustossa on samaan aikaan netissä, sillä saman tukiaseman piirissä olevat asukkaat jakavat samaa kaistaa. Mobiilinetin nopeus voi ruuhka-aikana olla vain murto-osa luvatusta teoreettisesta maksiminopeudesta. Valokuidussa yhteysnopeus on aina se, mitä luvataan, eikä lähiasukkaiden netin käyttö vaikuta sinun nopeuksiisi.

Valokuituliittymä on kokonaan omassa käytössäsi, eikä kaistaa tarvitse jakaa.

Valokuitu on kodin tiedonsiirtoyhteytenä ylivertainen: se on toimintavarma, nopeampi kuin muut yhteydet ja sen viive on lähes olematon. Nopealla yhteydellä kodin netin käyttö on sujuvaa: etätyökokoukset, suoratoistopalvelujen katselu televisiosta ja lasten pelaaminen onnistuvat kaikki samanaikaisesti ilman häiriöitä.

Nykyaikaisena liittymänä valokuitu paitsi lisää asumismukavuutta myös nostaa kiinteistösi arvoa.

Datamäärien hurjan kasvun takia tarvitaan valokuituyhteyksiä. Valokuidun tiedonsiirtokyky on käytännössä lähes rajaton, ja siinä riittää kyllä kapasiteettia pistämään kampoihin aikanaan vaikka 6G:lle ja 7G:lle. Aikaa kestävänä ja huippulaatuisena ratkaisuna valokuituliittymä on omakotitaloasujalle paras teknologiavalinta. Siihen kannattaa suhtautua investointina asuntoon, ja huomioida kustannuksia pohtiessa, että liittymän arvo säilyy pitkään – samalla liittymällä pärjäät seuraavat 50 vuotta!

Valokuitu on myös sijoitus tulevaisuuteen. Valokuidun avulla olet valmiina, kun tulevaisuuden palvelut kehittyvät. Datamäärät kasvavat koko ajan ja tulevaisuuden teknologiat vaativat yhä enemmän kodin yhteyksiltä. Valokuitukodissa sinun ei tarvitse näistä asioista huolehtia, vaan kotisi on valmiina koko ajan kehittyviin tv- ja videopalveluihin, älykotiratkaisuihin ja etävalvontaan, etätyöhön sekä uuden ajan hoiva- ja terveyspalveluihin etä- ja kuvayhteyksineen.

Verkkosuunnittelijamme on yhteydessä uuden kuituliittymän tilaajaan käydäkseen  läpi miten kaapeli kannattaa tuoda kiinteistöön. Yleensä kaapeli kaivetaan tonttialueella maahan, mutta voidaan tuoda myös ilmavetona talon seinään. Mikäli tontilla on valmis putki maassa, voidaan tätä hyödyntää mahdollisuuksien mukaan.

Kaapelin kaivu tonttialueella ei sisälly kuituliittymän asennusmaksuun, mutta työn voi tilata LPOnetiltä eri maksua vastaan. Tontin omistaja voi halutessaan myös itse kaivaa kaapelin maahan (50-70 cm syvyyteen, 50 mm:n suojaputkeen). Kaapeli tuodaan talon sisään joko tekniseen tilaan tai muuhun keskeiseen paikkaan, riippuen kiinteistöstä.

Kuitupäätelaite on keskusyksikkö, jonka kautta kiinteistöön saadaan tilatut kuitupalvelut. Kuitupäätelaite asennetaan  talon tekniseen tilaan tai  keskeiselle paikalle asunnossa. Kuitupäätelaitteita on erilaisia ja käytössä oleva malli riippuu tilatusta kuituverkon palvelupaketista. Laite on normaalin modeemin kokoinen. Kuitupäätelaite on LPOnetin omaisuutta ja myös laitteen ylläpito on LPOnetin vastuulla.

Kysymyksiä laajakaistasta

Testaa liittymän nopeus esim. osoitteessa https://www.speedtest.net/

Kytke tietokone kaapelilla kuitupäätelaitteeseen/modeemiin saadaksesi luotettavamman tuloksen. Jos yhteys on paljon tilattua alhaisempi, kokeile käynnistää tietokone ja kuitupäätelaite/modeemi uudestaan. Jos tämä ei auta, tee häiriöilmoitus netin kautta tai puhelimitse 0800 915019 (puhelu maksuton. Ilmoituksia voi jättää 24/7).

Kysymyksiä langattomasta WiFi-verkosta

Langattoman verkon toimivuuteen vaikuttavat useat eri tekijät. On hyvä tiedostaa, että pääsääntöisesti langattomassa verkossa ei ylletä kiinteän verkon nopeuksiin. Signaalin väliin jäävät esteet kuten seinät, lattiarakenteet tai vaikka kaapit ja peilit voivat heikentää WiFi-verkon kuuluvuutta. Erityisesti signaalia heikentävät metalli ja betoni sekä paksu kivi- tai tiiliseinä. Lisäksi erilaiset elektroniikkalaitteet, kuten digiboksit, kotiteatterit tai muut langattomat laitteet itkuhälyttimistä langattomiin kameroihin voivat häiritä WiFi-yhteyden toimintaa. Kerrostaloissa tai tiheästi asutuilla asuinalueilla myös naapurien langattomat verkot voivat ruuhkauttaa ja häiritä WiFi-verkkoa.

Sijoita tukiasema oikein

WiFi-tukiasema kannattaa sijoittaa mahdollisimman keskeiselle ja avoimelle paikalle, josta signaali kantaa mahdollisimman laajalle huoneistossa.

Isoon asuntoon usean tukiaseman Mesh-verkko

Isommissa ja erityisesti useampikerroksisissa asunnoissa signaali ei välttämättä yllä joka puolelle asuntoa. Tällöin WiFi-verkon kuuluvuus kannattaakin varmistaa useammalla tukiasemalla. Usean tukiaseman ns. Mesh-verkkoja on saatavilla myymälästämme.

Päivitä laitteet ja ajurit – käytä kaapelia kun mahdollista

Uudemmat laitteet toimivat tehokkaammin myös WiFi-verkossa. Yhteysnopeutta voi parantaa mm. tietokoneen vanhentuneet WiFi-ajurit päivittämällä. Pelikonsolit kannattaa aina liittää kaapelilla verkkoon, sillä pelaaminen toimii silloin parhaiten eikä langaton verkko turhaan ruuhkaudu.

Kuitupäätteen sisäänrakennettu WiFi voi joskus häiritä tai heikentää toista WiFi-verkkoa. Jos haluat, voit pyytää että kuitupäätteen WiFi suljetaan. Et voi tehdä tätä itse, vaan ota yhteyttä LPOnetin asiakaspalveluun niin hoidamme asian.

Kysymyksiä kaapeli-tv:stä

Kaapeli-tv:n kuvanlaatu on yleensä erittäin hyvä. Satunnaisia häiriöitä voi esiintyä ajoittain ja laajemmista häiriöistä ilmoitetaan nettisivuillamme häiriötiedotteissa. 

Jos vika esiintyy vain tietyllä kanavalla, on vika yleensä lähetyksessä.

Pitkäkestoiset häiriöt tv-kuvassa voivat johtua myös viallisesta tai heikkolaatuisesta antennijohdosta. Kannattaa kokeilla vaikuttaako antennijohdon vaihtaminen kuvan laatuun. 

Jos kuvanlaadussa on pitkäkestoista ongelmaa, tee häiriöilmoitus netin kautta tai soita maksuttomaan numeroon 0800 915019 (avoinna 24/7).

Ongelma ratkeaa yleensä palauttamalla tehdasasetukset ja etsimällä kanavat uudestaan. Katso tarkemmat ohjeet laitteesi käyttöohjeesta.

TV-kortille voit tilata kaikki kaapeli-tv-verkkomme maksu-tv-kanavat. Pelkällä kortilla näet seuraavat kanavat.

  • Kuukauden bonuskanava
  • Love Nature 4K. HUOM! Vaatii 4K-/Ultra HD -television (229)
  • France 24 HD, englanninkielinen (353)
  • TRT World HD (356)
  • V sport + Suomi HD (464)
  • Viasat Explore HD (491)
  • Viasat History HD (493)
  • Viasat Nature HD (495)

HD-kanavat vaativat näkyäkseen Cable Ready HD -TV:n/digiboksin. TV-kortti tulee linkittää television kortinlukijaan/digiboksiin – tämä hoituu asiakaspalvelussamme.

Tarkista laitteesi ohjekirjasta että TV-kortti on laitettu oikein päin kortinlukijaan/digiboksiin. Tarkista myös että kortinlukija on oikein päin television kortinlukijapaikassa. Yleensä kortti asetetaan kortinlukijaan siru edellä niin, että kortin siru on kortinlukijan etikettipuolta kohden.

Laita  päälle jokin tilaamistasi kanavista ja anna kanavan olla päällä ilman että vaihdat kanavaa (jos tilaamasi kanavapaikka ei näy laitteesi kanavalistassa, tee uusi kanavahaku ja palauta tarvittaessa tehdasasetukset). Kanavat tulevat yleensä näkyviin muutamassa minuutissa, mutta valtuutus saattaa joskus kestää jopa tunnin.

TV-kortti tulee linkittää digiboksiin tai television kortinlukijaan (CI+). Ilmoita asiakaspalveluumme digiboksin / kortinlukijan CAM ID-numero sekä tv-kortin numero niin linkitämme kortin. Tarkista myös että televisio/digiboksi tukee HD-lähetyksiä, Cable  Ready HD –laitteiden lista löytyy osoitteesta www.testatutlaitteet.fi.

Voit tilata kaapelitelevision maksukanavia asiakaspalvelustamme tai nettisivuiltamme. Maksukanavat avataan tv-kortille. Ole yhteydessä asiakaspalveluun, jos sinulla ei ole tv-korttia tai jos tv-korttia ei ole linkitetty televisioon. Jos sinulla on tv-kortti sekä asiakaspalvelusta saadut omahallinta-tunnukset, voit tilata osoitteesta www.omahallinta.fi  jolloin saat kanavat heti auki.  

Voit tilata rinnakkais-tv-kortin ja siihen haluamasi kanavapaketit asiakaspalvelusta.

Kysymyksiä Sulo sähköpostista

Saapuva posti:

Palvelin: mail.sulo.fi
Protokolla: IMAP, portti 993 (säilyttää postit palvelimella, postit säilyvät käytössä useammalla laitteella) tai
Protokolla: POP, portti 995(poistaa postit palvelimelta)
Salaus päällä: SSL/TLS
Kirjautuminen: Kyllä

Lähtevä posti:

Palvelin: smtp.sulo.fi
Protokolla: SMTP, portti 465
Salaus päällä: SSL/TLS
Kirjautuminen: kyllä, käytä samoja tunnuksia kun saapuvassa postissa

Pääset hallinnoimaan sähköpostitilejäsi osoitteessa http://oma.sulo.fi Tarvitset kirjautumiseen tunnukset, jotka olet saanut palvelun tilauksen yhteydessä. Jos sinulla ei ole tunnuksia, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Jos viesti ei mene perille, voi esim. vastaanottajan sähköpostilaatikko olla täynnä tai osoite olla väärin. Jos saat ilmoituksen, että  vastaanottajaan laatikko on täynnä, voit olla yhteydessä vastaanottajaan ja pyytää häntä tarkistamaan laatikon tila.

Voit myös soittaa Sulo sähköpostin tekniseen tukeen, puh. 019 5058444 (ma-pe 8-17).

Kysymyksiä tietoturvasta

Suosittelemme, että virustorjuntaohjelma on aina käytössä. Viruksia ja haittaohjelmia voi saada internetsivujen lisäksi myös sähköpostin välityksellä. F-Securen tietoturvapalvelu suojaa myös verkkopankin käytön sekä verkko-ostokset. Voit tilata virustorjunnan asiakaspalvelustamme.

Suosittelemme virustorjuntaa myös puhelimeen. Virustorjunta suojaa myös sähköpostit, joita luet puhelimen kautta. F-Securen tietoturvapalvelu jäljittää myös kadonneen tai varastetun mobiililaitteen. Voit tilata virustorjunnan asiakaspalvelustamme.

Kysymyksiä jäsenyydestä ja osuuksista

Voit myydä osuuden vapailla markkinoilla. Myyntikanavia ovat esim. paikallislehtien osto- ja myyntipalstat, kauppojen ilmoitustaulut, Facebook ja muut internetin myyntikanavat.

Kyllä, osuuden voi antaa toiselle lahjaksi. Lahjan saajan tulee käydä LPOnetin asiakaspalvelussa rekisteröimässä osuus nimiinsä 6 kk kuluessa lahjan saannista.

Voit ostaa uuden osuuden LPOnetin myymälästä tai ns. vanhan osuuden vapailta markkinoilta.

Jos sinulla on LPOnetin kiinteän liittymän palvelupaketti (esim. KuituKoti tai KuituNetti), saat joka kuukausi 20% alennusta palvelun kuukausimaksusta. Kun hankit kuituliittymän, saat liittymismaksun ilmaiseksi (norm. 310 €). Jäsenille on myös suunnattu erikoistarjouksia. Osuuden omistajana sinulla on myös oikeus osallistua kerran vuodessa pidettävään osuuskunnan kokoukseen, ja näin vaikuttaa osuuskuntaa koskeviin päätöksiin.

LPOnet Osk Anl:n varsinainen osuuskunnan kokous on keväällä. Kokouskutsu julkaistaan pari viikkoa ennen kokousta paikallislehdissä sekä LPOnetin nettisivuilla. Kaikki jäsenet ovat tervetulleita kokoukseen. Kokouksiin on ilmoittauduttava ennakkoon kokouskutsun ohjeen mukaisesti.

Kysymyksiä laskuista ja laskunmaksusta

Ole yhteydessä Ropo Capitaliin sopiaksesi laskun maksusta, puh. 09 42461322. Palveluajat ma-pe 8-20, la 10-15. Sähköposti: lponet@ropocapital.fi

Ropo 24 / Ropo Online on käytössä 24/7 osoitteessa www.ropocapital.fi. Kirjautuminen pankkitunnuksilla.

Sinun tulee kirjautua omaan verkkopankkiisi ja sitä kautta tilata LPOnetin laskut e-laskuina.

Kyllä, voit tilata laskut pdf-tiedostona sähköpostiisi. Tarvittaessa voit myös tulostaa laskun. Jos haluat laskut jatkossa sähköpostiisi, ilmoita sähköpostiosoitteesi ja asiakastunnuksesi osoitteeseen laskutus@lponet.fi.

Kuitupäätelaitteiden ohjeet

Sulo sähköposti

Kysymykset ja ongelmat Sulo sähköpostiin liittyen:

Katso löytyykö vastaus ongelmaan tämän sivun usein kysytyistä kysymyksistä (kysymyksiä Sulo sähköpostista).

Jos et löydä ratkaisua, ole yhteydessä Sulo sähköpostin teknisen tuen Help Deskiin, puh. 019 5058 444 (ma-pe 8-17).

Sulo sähköpostin käyttöönotto:

Sulo sähköpostin käyttöönotto aloitetaan luomalla sähköpostiosoite liittymähallinnassa. Tarvitset käyttäjätunnuksen ja salasanan, jotka olet saanut tehdessäsi sopimuksen sähköpostipalvelun käytöstä.

F-Secure tietoturva

Tietoturvapalvelun käyttöoikeuksia voit hallinnoida My F-Secure -sivulla.

F-Securen tukisivustolta voit hakea ohjeita ja vinkkejä eri tilanteissa.

F-Secure SAFE-asennusohjeet:

Ohjeita häiriötilanteeseen

Tee häiriöilmoitus, mikäli LPOnetin palvelussa on häiriö tai kyseessä on kaapelivaurio.

Puh. 0800 915019 (24 h/vrk, puhelu on maksuton)

Ennen kuin teet häiriöilmoituksen, katso  löytyykö ratkaisu alla olevista:

valokuitu-netti_lponet
puhelin_lponet

Laajakaistan nopeustesti

Testaa yhteysnopeus nettiselaimella

Jotta nopeustesti antaa mahdollisimman luotettavan tuloksen, toimi seuraavasti: